Knysna tot Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu Knysna tot Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu

Knysna tot Kaapstad

Door: Wilhelmien en Boy

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien & Boy

09 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na Cape St. Francis reden we door de tuinenroute naar Knysna, waar we 2 nachten verbleven. Het appartement hier was lekker luxe: op onze badkamer stond ook een privé yacuzzi, dus dat was wel genieten!
Op zich was Knysna wel een aardig plaatsje met veel winkeltjes en restaurantjes, maar die winkeltjes verkopen wel allemaal zo'n beetje dezelfde toeristische rommel, daar raak je wel een beetje op uitgekeken.

Na Knysna ging de tocht naar Oudtshoorn, en gelukkig hadden we de superieure versie geboekt, want we verbleven hier in een zeer luxe safaritent midden in de Buffelsdrift game Lodge. Dat houdt in dat we uitzicht hadden op een meer waar diverse nijlpaarden in rondzwommen. Hier hebben we ook weer een safaritocht gemaakt. Dit keer geen big five, want de enige olifanten die hier rondliepen, waren tam (mensen op de rug dus) en leeuwen en luipaarden ontbraken.

Er was wel één neushoorn (een vrouwtje, ze hadden er twee maar het mannetje was gestorven). Met die ene neushoorn was het wel lachen en angstig spannend: we zaten met z'n zessen in de jeep allemaal naar rechts te kijken, naar een groepje giraffen, en hadden dus niet in de gaten dat er een enorme neushoorn aan de linkerkant van de jeep was genaderd! Toen we dat in de gaten kregen werden we ijzig stil, en je kon die neushoorn heel goed horen ademen en ruiken, en zien helemaal, want zij stond vlak naast de jeep en begon op een gegeven moment tegen de jeep aan te schuren. Dat was het sein voor onze jeugdige ranger/chauffeur om de moter te starten, meestal een voldoende geluid om om het even welk beest van de jeep weg te jagen. Gelukkig nu ook weer, de neushoorn nam wat afstand. Wat een kolos, en wat een sensatie om in die totale stilte dat enorme beest van zo dichtbij mee te maken, echt indrukwekkend, moeten jullie ook een keertje doen, een aanrader!

's-Ochtends hebben we in die Game Lodge ontbeten in het huwelijkskapelletje op het meer, omringd door een stuk of 5 nijlpaarden, heel idyllisch en Afrikaans!

Na deze laatste game drive reden we van Oudtshoorn via route 62 door de heuvelachtige wijnlanden. We zijn geen wijndrinkers, maar de brandy proeverij van Klipdrift brandy om 10 uur 'smorgens hakt er wel in, je krijgt wel zin in die wijnroute! Maar ja, wijnproeven is niet hetzelfde als brandy proeven, dus dat was niet zo aan ons besteed.

Wel aan ons besteed was het bezoek aan een struisvogelfarm. Normale struisvogelkwekerijen hebben wel zo'n 20.000 tot 50.000 struisvogels die ze kweken voor het vlees (struisvogelbiefstuk is erg lekker) en voor het struisvogellleer (vroeger vooral ook om de veren, daar zijn ze in de fin de siècle multimiljonair mee geworden, maar sinds de Eerste Wereldoorlog valt er met die veren niet veel te verdienen).

Deze struisvogelfarm had slechts een beperkt aantal struisvogels om bezoekers educatief te vermaken, zo was daar een oud struisvogelechtpaar, Adam en Eva, die waren boven de 30 jaar. Je kon ze aaien, en er was ook de mogelijkheid om op een struisvogel te rijden! Je moest dan wel onder de 75 kg wegen, dus een aantal dappere dames uit ons gezelschap hebben zich eraan gewaagd, dat was wel een koddig gezicht (twee struisvogelfarmmedewerkers hielden ze vast en renden met ze mee om ze op te vangen, want na drie minuten was de struisvogelrit wel voorbij.

We kregen nog een demonstratie van zo'n medewerker, die reed als Sjors van de Rebellenclub op zo'n beest, en gaf de richting aan door de lange hals een zwaai naar rechts of links te geven, al naar gelang de richting die hij op wilde.

Hierna zijn we terecht gekomen in Stellenbosch. Dit is een heel mooi aangeharkt wit provinciestadje, ooit gesticht door een Hollandse meneer Van de Stel. Mooie, sjieke winkeltjes met veel kunst, en veel leuke restaurantjes. We hebben daar twee nachten doorgebracht en lekker een dagje gerelaxed. Het was bloedheet daar (boven de 30 graden met strakblauwe lucht en koperen ploert). Wat opviel was dat daar heel veel blanken rondliepen, en dat het werk door de zwarten gedaan werd.

Na Stellenbosch zijn we naar Kaapstad gereden. Met een kabelbaan bovenop de ontzagwekkende Tafelberg terecht gekomen, schitterend uitzicht over Kaapstad, de Haven, en Robbeneiland. 's-Middags een bezoek gebracht aan Kaap De Goede Hoop, een historisch bekend plekje (googelen maar).

We hebben ook nog een boottocht gemaakt naar Seal Eiland, niet te verwarren met Robbeneiland, waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten, dat bezoeken we morgen (zondag 10/2). Dit Seal eiland in de Houtbaai is bezaaid met zeehonden, maar ja, dat kenden we al van Vlieland ha ha.

Na de robben ook nog een paar honderd Afrikaanse pinguins gezien bij de oceaan, en nu, na al dat natuurgeweld, zijn we eindelijk van de groep verlost en gaan we ons eigen gang de laatste dagen, dus winkel in, winkel uit! Lang leve het cultuurbarbarisme ;-)

Nee hoor, we pakken nog wel een museumpje mee en zo, maar dat horen jullie nog wel, als we tenminste nog tijd en internet over hebben.

De foto's komen er aan, maar zoals jullie inmiddels gewend zijn, duurt dat altijd even vanwege on-Nederlandse verbindingen.

• 09 Februari 2013 - 18:29

Lot:

Wow is de tour alweer voorbij. Nog 5 nachten en dan zijn jullie weer thuis.

Voor nu, geniet nog lekker van de resterende dagen.

Xx

• 10 Februari 2013 - 14:44

Lana:

Ik heb al geleerd om tegelijkertijd op mijn dikke teen en duim te zuigen/duimen! Een mooi gezicht :)

X

• 10 Februari 2013 - 19:40

Fem:

Wat een reis zijn jullie aan het maken zeg. Ik zou jullie dat graag eens nadoen. Het lijkt me geweldig om al die wilde dieren zo mee te maken. Lekker back 2 basic. Wij zijn gisteravond terug gekomen van vakantie. We zullen de volgende x onze vakantieverhalen wat verder uitwisselen! Veel plezier nog. Kus!

Ps: Dat wil ik graag eens zien Lana!

XxX

• 12 Februari 2013 - 09:17

Nick:

Nou nou wat een luxe. Wat zijn de gebruikelijke souveniers daar vraag ik me af? Veelal dieren ledematen of toch niet?

Sjoen fotos jongeluij, veul plezeer he