Bij Nick op bezoek in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu Bij Nick op bezoek in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu

Bij Nick op bezoek in Shanghai

Door: Boy en Wilhelmien

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien & Boy

13 Maart 2012 | China, Shanghai

Lieve mensen, even een verslagje van ons verblijf bij Nick in Shanghai van 1 tot 12 maart 2012.
Het begon al goed: we moesten 1 maart landen op het Internationale vliegveld van Pudong in Shanghai, maar het was noodweer. Onweer, klappen en knallen, turbulentie, we dachten dat ons laatste uurtje geslagen had. De captain van de kist deelde door de luidspreker mee dat het onmogelijk was te landen op Pudong vanwege noodweer, en dat we gingen PROBEREN ergens anders te landen. Nou, als de captain zegt dat-ie will try to land elsewhere dan voel je je niet erg op je gemak, laat dat duidelijk zijn.
Enfin, eind goed, al goed, uiteindelijk zijn we geland op het oude vliegveld van Shanghai, dat dichterbij de oude stad ligt. Zodra het kon, Nicky gebeld, die nog net in een andere metro kon springen zodat hij ons op het juiste vliegveld kon afhalen. Nicky de afhaal chinees.

Wat dat weer betreft: her regende al 3 weken in Shanghai, en we hebben helaas de eerste dagen ook veel regen gehad, en het was berekoud, een graad of 7 met veel wind. Maar ja, dat heeft toch de pret niet kunnen drukken: we hebben heerlijk bij Nick gelogeerd in zijn appartement. Op werkdagen moest Nick werken, dus vrijdag en de volgende maandag t/m vrijdag hebben we ons overdag zelf vermaakt. De eerste dag gingen we schuilen voor de regen en liepen we de mall in tegenover het straatje van Nick's appartement. Die mall's in Shanghai zijn groot, écht groot. Deze mall telde iets van 8 verdiepingen (6 boven- en 2 onder de grond), de Amsterdamse Bijenkorf past daar makkelijk 100x in, na het shoppen en een bezoek aan het gigantische food court kwamen we weer buiten en ziedaar, de dag was alweer om!

Alles in Shanghai is mega en giga, wat wil je, er wonen meer mensen dan in heel Nederland bij elkaar (nl ca. 20 miljoen).

Zaterdag hebben we in de French Concession, een leuke wijk die ooit door de Fransen is aangelegd met veel Plataanbomen, rondgelopen. 'sAvonds zijn we met Nick en Daphne heerlijk uit dineren geweest in een groot restaurant, dat open is van 8 uur 'smorgens tot 5 uur 'snachts, maar er zijn zat gelegenheden (MacDonalds bijvoorbeeld) die 24 uur per dag open zijn, evenals veel winkels.

Zondag zijn we met Nick naar een antiek- en bric-à-brac markt geweest, die strekt zich uit over een aantal straten en daar werd werkelijk van alles verkocht, ook veel beesten. Heel curieus zijn de vechtkrekels die ze verkopen, soms zie je een Chinees voorzichtig een stuk plastic van het binnenste van een lege closetrol peuteren om vervolgens zo'n fighting cricket te voorschijn te halen en eens goed te bekijken. Er stond ook een vrouw enorme duiveneieren te verkopen, met aan een touwtje aan haar been vastgebonden een hele grote duif, de trotse legster dus van die forse eieren!
Op die markt hebben we voor 20 Yuan (zeg maar grofweg 2 euro) een Rolex horloge gekocht, dat zeer waarschijnlijk nagemaakt is ;-) In ieder geval loopt hij al meer dan een week exact op tijd.

Maandag hebben we Nick opgehaald en werkelijk heerlijk geluncht in een Koreaans restaurant. Daarna ging hij weer werken en zijn wij naar de grote winkelstraat gereden, daar zijn ook weer giga-malls en winkels met van alles en nog wat. Een platgeslagen en vacuum getrokken varkenskop in een plastic zak hangt vrolijk te koop naast geplukte eenden en kippen, je kan het zo gek niet bedenken of er is een winkel die het verkoopt. Het personeel staat zich te verdringen, in een soort van snoepwinkel van ca. 10 bij 3 meter stonden 30 verkoopsters klaar om af te rekenen en in te pakken!

'sAvonds zijn we met Nick en Daphne naar de Cotton Club geweest, een bar met live blues music, heel leuk, gezellig en intiem. Die tent beviel zo goed dat we er een aantal keren zijn geweest, men kende ons op een gegeven moment al en gaf korting op de pitchers bier die we regelmatig lieten aanrukken.

We zijn ook een dagje naar Qibau geweest, een voormalig dorp dat nu opgeslokt is door Shanghai. Daar staan nog kleine oorspronkelijke huisjes met een aantal grachten en bruggetjes. Behoorlijk druk met toeristen, maar vrijwel geen westerlingen, alleen maar Chinezen zover het oog reikt, die de hele dag lopen te eten, van geglazuurd fruit tot hun meest favoriete snack: kleine vogeltjes aan een stokje (zie foto's). Af en toe werden we gevraagd of we met hun op de foto wilden en daar zijn we niet te beroerd voor.

In de buurt van Yuan gardens heb je ook nog een aantal straatjes boordevol antiek-, bric-à-brak en goedkope namaakspulletjes, van Armani kleding en Gucci tassen tot Rolex horloges etc. etc. Leuk om door te lopen maar de kooplui zijn wel opdringerig.

Soms waren we van de hele dag lopen/slenteren/winkelen/sightseeing zo moe dat we 'savonds gezellig op de bank met Lekka de kat dvd-tjes hebben zitten kijken, Qingdao-tje erbij, hapjes (cake en toastjes met cheddar en brie), heel gezellig.
Het was dus lekker thuis relaxen of the Cotton Club, prima afwisseling.

We hebben ook nog een avond gedineerd in een Chinees/Thais restaurant met vrienden van Nick, Elin en Oscar (haar zoontje van 1 jaar en 3 maanden) en een vriendin van Elin die een dochtertje van 2 en een half jaar bij zich had. Leuke kinderen, was heel grappig, zie foto's. Daarna hebben we in de bar van het Hyatt hotel, cloud 9, op de bovenste verdieping een drankje gedronken Vanaf die hoogte (87ste verdieping) hadden we een adembenemend uitzicht op de Bund en aan de andere kant Pudong. En jawel daarna weer naar de Cotton Club.

Afgelopen zaterdag was Nick weer vrij en zijn we met de hogesnelheidstrein naar Hangzhou geweest, een grote stad ruim 200 km ten zuiden van Shanghai. Daar hebben we gewandeld in het prachtige West Lake Parc, dat op de uNESCO Heritage lijst staat. Daarna gewinkeld, gegeten en gedronken in de kleine winkelstraatjes die een toeristische attractie vormen. Toen we terugkwamen op het station in Shanghai hebben we een taxi genomen en zijn in één ruk doorgegaan naar de Cotton Club, waar we om 12 uur 'snachts een toast hebben uitgebracht op Geetje, die volgens Shanghaise tijdsrekening net de eerbiedwaardige leeftijd van 30 jaar bereikt had. We hadden eerder al ergens een fles champagne op de kop getikt, die hebben we de volgende dag 'savonds soldaat gemaakt, nog steeds toastend op Geetje die toen nog steeds jarig was.

Ondertussen hebben we Nick naar zijn nieuwe appartement helpen verhuizen en momenteel hebben we reeds afscheid van hem genomen en hangen we hoog in de lucht op weg naar Bangkok. Daar hebben we een hotel geboekt voor 2 nachten dichtbij het Koninklijk Paleis en de Grote Tempel en, voor ons wel leuk, de grote avond- en nachtmarkt.

Nick nogmaals hartstikke bedankt voor alle moeite die je voor ons gedaan hebt en de organisatie van deze fijne dagen, we hebben genoten en we hopen dat jij het ook naar je zin hebt gehad.

We hadden geen toegang tot internet, maar inmiddels zijn we in Bangkok en vertrekken we morgen naar Koh Samed, dat een paradijselijk eilandje moet zijn. Eerst dachten we aan Cambodja, maar de reis daar naar toe kost heen en terug 4 dagen, en zoveel tijd hebben we niet meer!
We zijn benieuwd, jullie horen het nog!

Tot de volgende keer!

• 13 Maart 2012 - 13:01

G:

Wat een verhaal! ff lezen nu!

• 13 Maart 2012 - 15:22

Fem:

Is G me alweer voor...!

• 13 Maart 2012 - 20:30

Jorrit:

Zo, hé, dat Shanghai ziet er nog indrukwekkender uit dan Hongkong! En ook weer hetzelfde, met die skyline, tempels, airco's, eenden, lichtjes en buddha's. Zelfs het weer (bewolkt?!) lijkt op dat wat wij in Hongkong hadden. En ook heel Europees, is dat de Franse Concessie, met die Europees aandoende gebouwen? Waarom heet dat zo eigenlijk?

Groetjes, Jorrit

PS Marieke en ik moesten erg lachen om de foto's van de kat, wat een schatje! :-)

• 15 Maart 2012 - 01:11

Nick:

Ik had gisteren een lang bericht geschreven maar blijkbaar heeft dat het niet gehaald.. ???

First of all, vond het leuk dat ju;llie er waren! Excuses voor het slechte weer, dat is gelukkig wel beter geworden nadat jullie wegwaren.... :).

Hangzhou was ook erg leuk, misschien in de zomer nog een keeR?

De vriendin van Elin was trouwens gewooN Candice en haar dochter Xiaomi, die moeten jullie ook gewoon kennen? Lot en Vincent hebben hun ook wel eens ontmoet vorig jaar.

Kunnen jullie trouwens alle foto's van dat etentje eens doorsturen? Die wilden ze ook graag zien namelijk.

De verhuziing is goed gegaan, bedankt nog voor het meehelpen. De borg heb ik half terug, dus ik kan weer eten de komende 2 weken! De douche is fucking awesome trouwens en de rest is ook goed, deze week langzaam uitpakken en alles rangeren.

De hoogtepunten waren inderdaad de cotton club! Zal er beslist vaker naartoe gaan, zeker met de vip korting nu!

Boy en Wel, vond het leuk dat jullie er waren, bedankt voor alles en tot snel?!! ?

• 15 Maart 2012 - 16:53

Boy:

Ha Jor, die Europees aandoende gebouwen is de Bund, een groep Europese gebouwen van rond 1900, grenzend aan de westelijke oever van de rivier de Huangpu, met aan de overkant de nieuwe wijk Pudong, vermaard om zijn immer uitbreidende hypermoderne wolkenkrabbers.

De French Concession is een wijk met villa's en veel plataanbomen, die geïmporteerd werden uit Frankrijk. Watv de naam betreft: googlen maar, het was een soort toegestaan gebied aan de Fransen, van 1849 tot 1946.

We zijn nog bezig met omschrijvingen bij de foto'ste zetten, dan wordt het allemaal wat duidelijker.

• 17 Maart 2012 - 13:27

Lot:

Heyy wat leuk dat de vince er ook bij was in de cotton club! :)

Leuk dat het weer zo leuk is geweest bij Nick in Shanghai. Jammer van de regen maarja gelukkig is Nick de zonneschijn in huis. Nog maar een week en dan zijn jullie weer hier. Ik kijk er naar uit maar hoop aan de andere kant ook dat we dan klaar zijn met onze eigen tent :) De tijd begint nu echt wel te dringen..

Het toilet is in ieder geval geplaatst en de komende dagen gaan de laatste lagen lak en vernis op de trap, en dan zijn we er toch echt helemaal klaar voor!

Ik heb al een paar dagen zin in een heerlijke salade valdieu!! Ook heb ik al de nodige softijsjes gegeten. Gisteren en eergisteren was het hier volgens mij wel rond de 20 graden! Echt heerlijk. Dit weekend is het weer wat minder maar na het weekend krijgen we weer lenteweer. Jullie zullen dus weer heerlijk thuis komen!

Ja natuurlijk ken ik Candice. Haar dochtertje was er de vorige keer niet bij toen we bij Elin, Oscar en de papa geweest zijn. Wel een lief meisje hoor!! Doe ze ook maar eens de groeten van mij!

Oh en wat 'n idiote pyama!! Gelukkig ben je al getrouwd anders was ik er bang voor :D haha

Nou have fun de laatste week. Geniet van de ontspanning, het niets doen en vooral niets te hoeven. Vanaf volgende week is het weer gedaan met de pret.

Kus
    Lot

• 19 Maart 2012 - 02:40

Nick:

Uhhh small correction your honor.

Lot, als ik me niet vergis waren jullie hier eind 2010? Oscar was toen nog niet geboren... het kind wat jullie toen zagen was het meisje wat je nu in de foto's ziet, namelijk de dochter van Candice..

• 20 Maart 2012 - 14:40

Lot:

Oww echt?? Ik dacht dat dat een jongetje was toendertijd.. ahum.. was dat dan het jongetje/meisje die een druppeltje bier van een eetstokje zat af te likken??

Whoops ja ehh wat kan ik zeggen... die chinezen lijken gewoon veel op elkaar?? Heeft ze die geboorte vlek nog op haar voorhoofd?

X

• 21 Maart 2012 - 02:17

Nick:

Nee Lot dat was vincent die dat druppeltje bier van dat stokje zat af te lepsje....

Die moedervlek heeft ze nie tmeer echt. valt niet meer op eigenlijk

• 23 Maart 2012 - 09:12

Zik, beetje still here?

• 26 Maart 2012 - 01:37

Nick:

En, hoe was de terugreis?