Kerst, Oud en nieuw en zo. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu Kerst, Oud en nieuw en zo. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu

Kerst, Oud en nieuw en zo.

Door: Wilhelmien en Boy

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien & Boy

03 Januari 2019 | Indonesië, Denpasar

Kerst, Oud en nieuw en zo.

Allereerst even een bedankje voor iedereen die gereageerd heeft op ons verslag: dat vinden we heel leuk en inspirerend om te horen!

Overigens is het hier best wel spannend: er is pas weer een tsunami aan de westkust van Java geweest, er is eergisteren weer een aardbevinkje geweest op Lombok. Wat we niet wisten is dat de regering voor oudejaarsavond na de vulkaanuitbarsting op de Phillipijnen een waarschuwing had afgegeven voor tsunami's langs alle kusten van
Indonesië (!), het rommelt en beeft hier van alle kanten kennelijk, maar wij merken tot op heden nergens wat van en genieten met de vinger in de neus rustig verder!

Hoewel.....we houden wel de zee in de gaten: als het water zich plotseling helemaal terug trekt, mpoeten we maken dat we wegkomen!
Maar wel jammer want eigenlijk stond er ook een boottochtje naar Lombok en de Gili-eilanden op het programma, maar dat kunnen we dus beter achterwege laten, het is daar nog niet uitgerommeld.

Afgezien van grote gevaren zijn de kleintjes ook niet te versmaden: 's-avonds in het donker even van het pad af om de weg over het grasveld af te steken is af te raden: de eerste de beste keer stonden we bijna op een slang, die kronkelend gelukkig maakte dat hij wegkwam!
Hij lag daar zeker op voedsel te azen, want er springen behoorlijk veel kikkers rond als het donker is.

We leven momenteel in een paradijs: zon, zwembad, strand, zee, eten, drinken, lezen, filmpjes en series kijken, kortom: genieten en nog eens genieten!
Liggend op ons ligbed aan de swimming pool hebben we uitzicht op de bar en het strand en de zee. Het zeewater is lauw en uiterst aangenaam, zeer helder en schoon.
Het zwembadwater is iets koeler dan de zee, dus als we het heel warm hebben springen we daar in.

Zo langzaamaan weten we ook wel waar het eten goedkoop én lekker is: niet zozeer in de talloze restaurants, maar in de eenvoudige warungs waar nog echte Indonesische oma's de hele dag met eten bezig zijn. Zo is er bij ons even verderop aan het strand een warung waar oma zo lekker kookt dat haar beroemde nasi campur 's-middags om 13.00 uur al uitverkocht is. We hebben daar al een paar keer gegeten 's-avonds (dus geen nasi campur daar, wel ergens anders). Eten en drinken voor ons tweetjes bij omaatje kan al voor 85.000 rps, dat is euro 5,10!

De oude schoolvriendin van Wilhelmien, Sonja, hebben we inmiddels ontmoet (een weerzien na 50 jaar) en hebben daar nu een leuk contact mee. Op eerste kerstdag heeft ze ons uitgenodigd voor een lunch. Wij dachten aan een authentieke warung ergens op een afgelegen plek waar nauwelijks of geen touristen komen....nou, ze haalde ons bij ons resort af met een taxi en we kwamen terecht in het Double Six Luxury Hotel in Seminyak. Super de luxe, een kamer daar kost 338 euro voor één nacht! We hebben daar zeer luxe geluncht Italian style: super! Deze lunch duurde de hele middag, er werden lekkere Italiaanse hapjes neergezet, en er was een ruime keuze aan heerlijke coctails. En Bintang natuurlijk!

De dagen tussen kerst en nieuwjaar hebben we vakantie gevierd: we liggen de hele dag aan het zwembad te lezen en zwemmen afwisselend in zwembad en zee. Daar valt verder weinig over te schrijven: wat zou jij doen als je op een ligbed aan zwembad en zee ligt met een temperatuur van 30 graden? Je kunt het zelf wel invullen: één en al genot en luiheid, zalig!

Links en rechts van onze strategische positie aan de swimming pool bevinden zich restaurants met bar. Op oudejaarsavond had men daar een party georganiseerd: een dj was ingehuurd, de tafels en stoelen waren in een groot carré opgesteld zodat er op het strand een flinke dansvloer was gecreëerd. Wij daar 's-avonds naar toe maar tja, het publiek bestond voornamelijk uit 50-plussers met hier en daar een jong stelletje, terwijl de dj keiharde house muziek draaide, waar voor een niet-tiener geen danspas uit te halen was. Één danslustig echtpaar deed nog een verwoede poging maar moest toch na een paar minuten erkennen dat er geen enkele rhythmische beweging op die muziek mogelijk was. Deze vreselijke herrie deed ons besluiten het hier voor gezien te houden. Dus op naar de volgende tent. Langs het strand de andere kant oplopend kwamen we terecht bij een luxe resort dat op het strand van alles en nog wat had uitgestald: ligstoelen, tafeltjes, leuke muziek, zeer fraaie gezellige verlichting, en een publiek dat navenant was: de heren droegen shorts en een overhemd (geen hemd of t-shirt).
Hier hebben we onder het genot van een drankje het nieuwe jaar ingeluid. Letterlijk ingeluid, want het bedienend personeel deelde aan iedereen grote toeters uit, zodat om 12 uur iedereen luid aan het toeteren was. Het enige dat daar bovenuit kwam was het knallende vuurwerk, prachtig om te zien zo aan het strand boven dat zeewater,
heel speciaal! (zie foto's).

We hadden met Sonja afgesproken een dag excursie te maken naar bezienswaardigheden (we kunnen tenslotte geen cultuurbarbaar blijven so we had to move our lazy fat asses) en dinsdag 2 januari was het zover. Zij haalde ons op in een auto met chauffeur (45 euro per dag inclusief benzine, die 7000 rps oftewel 42 cent de liter kost).
Eerst zijn we naar de Ulun Danu Beratan geweest, een Balinese hindoeïstische tempel in het noordwesten op het Beratan-meer. Het stamt uit 1633 en het Bratan bergmeer ligt op 1200 meter hoogte! Omdat het zo hoog ligt is het daar koeler, hetgeen weer tot gevolg heeft dat daar veel aardbeienplantages zijn. Overal langs de weg staan daar stalletjes die aardbeien verkopen. Maar niet alleen aardbeien: allerlei exotische vruchten. We hebben daar eindelijk de beruchte Durian vrucht gegeten: heerlijk!
Die vrucht stinkt enorm, en mag nergens naar binnen: geen hotel of auto zelfs komt hij in. Het ruikt lichtelijk naar Rommedoeke, maar met de smaak is niets mis!

Na een heerlijke lunch ging de tocht naar Tanah Lot, een pura (=tempel) aan de westkust van Bali. Het ligt in zee boven op een rots (zie foto's). Het is één van de grootste toeristische attracties van Bali omdat iedereen daar de zonsondergang wil zien.
Daarna weer naar huis, de tocht met de auto duurt sowieso een paar uur voordat je ergens bent omdat de wegen overvol zijn, niet alleen met auto's maar ook zoals gebruikelijk in Z.O. Azië, ontelbaar veel scooters. Wel leuk om vanuit de auto heel veel te zien, maar je komt wel geradbraakt weer thuis. We nemen ons voor om weer lekker bij te komen op ons ligbedje aan de swimming pool, even niets doen, alleen lezen....en drinken....en zwemmen...en slapen....heerlijk!

• 03 Januari 2019 - 03:41

Lot:

De beste wensen voor 2019!
    Pura tanah lot! Die naam herken ik nog wel. Daar zijn wij inmiddels 10 jaar!! geleden ook geweest tijdens onze reis. Het was daar ook hartstikke druk.

Die tsunami's baren me wel wat zorgen. Meer wil ik er ook niet over schrijven.

En tuurlijk reageren we op deze verhalen, wij kunnen ze erg waarderen en kijken graag uit naar het volgend verslag met bijbehorende foto's.

Toen we laatst in Utrecht waren en langs de treinen liepen sprongen Otis en Lana een gat in de lucht 'kijk kijk mama! Daar is Ambom'. Hoopvol keken ze me aan.. afvragend of de vakantie al voorbij is en je inderdaad weer in die trein zit. Helaas, ze zullen nog wat geduld moeten hebben en ik ook.

De feestdagen zijn gelukkig weer voorbij en het werken is helaas weer begonnen. Konden we maar net als jullie op reis. Een camper, kindjes erin, vince erbij en rijden maar.. onderweg naar vrijheid. Niks moeten, niks haasten maar genieten van de dag, van het moment. Ik kan niet wachten totdat ik met pensioen ben :)

Have fun dikke kus en maak dat je weg blijft van die tsunami's

• 03 Januari 2019 - 05:15

Jo:

Hallo jullie beiden, wat een luxe en verwennerij weer maar zo herkenbaar voor ons! Ook de omgeving op de foto's kennen we, prachtig. Ga toch maar niet meer over donkere paadjes lopen! Gelukkig merken jullie niet veel van de aardbevingen en tsumami's. Twee jaar geleden op Bali ook beving meegemaakt en is niet leuk. Gelukkig geen schade.waar we toen verbleven naar toch...
    Maandag vertrekken we richting Thailand en zijn benieuwd welke avonturen ons daar te wachten staan.
    Geniet nog lekker van jullie luxe leventje en we houden elkaar op de hoogte.
    Jo

• 03 Januari 2019 - 05:13

Nick :

So the kanonnen, wat een mooi vuurwerk!

Voor jullie ook de allerbeste wensen in het frisse Indonesie, het water loopt me al in de mond als ik lees over dat lekkere eten.

Doe inderdaad maar voorzichtig met die tsunami's!

Bij ons gaat alles zijn gangetje, het verlof zit erop en het echte leven gaat weer verder. Seppe zit op ruim 13 weken en groeit goed, drinkt nog beter! Hij en Wietske kunnen niet wachten jullie eind volgende maand weer te zien.

Geniet ervan en maak maar veel foto's!

• 03 Januari 2019 - 05:13

Vincent:

Allereerst de beste wensen voor 2019!!
    Heerlijk, lekker tot rust komen aan zee of aan het zwembad.
    Dat is zeker geen straf.
    Net zoals het heerlijke eten bij de warungs. Het water loopt me al in de mond.
    Wij zijn bij allebei de tempels geweest, alweer tien jaar geleden.
    Wat gaat de tijd toch snel.
    Geniet ze, en tot jullie volgende verhaal weer.

Groetjes Vincent

• 03 Januari 2019 - 05:16

Marianne:

Hallo lieve mensen,

om te beginnen natuurlijk de beste wensen voor dit nieuwe jaar en blijf vooral genieten!
    Heerlijk dat jullie het zo fijn hebben, het klinkt ons bekend in de oren, behalve die lunch....mm mm jaloersss! Bali is en blijft echt leuk! Enig de foto's ook, zwembad komt ons zeer bekend voor!
    Uit Zuid Thailand komen nu minder lollige berichten, orkaan in aantocht, wij vertrekken ook bijna, eerst BKK en Kanchanaburi en hopen dat alles rustig is als wij die kant op gaan over 2 weken.
    Hele fijne dagen nog op Bali en dan op...naar het volgende avontuur!
    LiefsxxxMarianne

• 03 Januari 2019 - 09:25

Alice:

He lieve schatten allereerst ook van mij gelukkig 2019
    Ik schrik wel van die tsunami's die in Indonesie zijn .
    Maar ik lees gelukkig dat jullie,het hardstikke leuk hebben.
    En hoop dat jullie geen last hebben van tsunami's orkanen ed.
    dag jongens veel plezier liefs Alice

• 03 Januari 2019 - 15:20

Femke:

Prachtige foto's en een prachtig verhaal weer. Veel plezier en blijf veilig!

• 03 Januari 2019 - 18:56

John Sep:

Mooie foto's, beste wensen voor 2019 en pas op als jullie naar Tailand gaan daar spookt het nu ook, groeten uit Den Helder beach.

• 04 Januari 2019 - 06:52

Lieve:

Ook langs deze weg onze beste wensen voor 2019!Dat jullie genieten, staat als een paal boven water, maar dat verdienen jullie ook van harte

• 04 Januari 2019 - 16:39

Suus:

Hi levensgenieters,

Allereerst happy newyear !! Nog veel van dit soort vakanties en avonturen gewenst :-) leuk om te lezen allemaal!
    Nou dat is boffen met Sonja zeg. Toe maar in zo'n sjieke tent bediend worden. Heel cool!!
    Als ik met pensioen ben wil ik ook zo'n leven heb ik net besloten. Voor minder ga ik niet.
    Heel veel plezier en wees in hemelsnaam wel voorzichtig met die akelijke tsunamimonsters. Brrrrr
    Tot huurens. Dikke poen Suus

• 05 Januari 2019 - 06:45

G:

Cool! Lekker weer, eten en genieten wat wilt een mens nog meer! Geniet ervan!

• 05 Januari 2019 - 13:13

Rob :

Eerstens wensen wij jullie een heel gezond en "avontuurlijk" 2019 toe.
    Leuk om daar de jaarwisseling te vieren, wij hebben het maar met oliebollen en appelflappen gedaan.
    Op naar jullie volgende verslag.

Hartelijke groet,
    Rob en Hans

• 06 Januari 2019 - 18:14

Cisca:

Hallo,

Jullie genieten. Dat is duidelijk. Top om alle verhalen te lezen. En met weemoed denk ik dan aan onze reis naar Indonesië, alweer 4 jaar geleden.
    Tanah Lot, de zonsondergang. Ja, ook wij waren daar.
    Het weerzien met Sonja, na zo veel jaar. Mooi, mooi.
    Blijf genieten èn let goed op elkaar. Liefs.

• 14 Januari 2019 - 16:11

Ine:

Wat zien jullie er relaxt uit! Jullie genieten volop. Ik word er jaloers op!