Verdere avonturen op Koh Chang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu Verdere avonturen op Koh Chang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu

Verdere avonturen op Koh Chang

Door: Wilhelmien en Boy

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien & Boy

29 Januari 2014 | Thailand, Bangkok

Ja jongens, af en toe maken we toch wel wat mee hoor! Het is niet alleen maar zonnebaden en lezen......
Zo was er laatst een echte tropische storm in de nacht. Volgens Nick, de Zweedse eigenaar van de Happy Turtle, had hij zoiets in de 10 jaar dat hij daar woonde, nog niet eerder meegemaakt, althans niet in januari. Het was behoorlijk eng: er viel geen druppel regen (het heeft hier al twee maanden niet geregend, alles is droog en stoffig), maar het ging behoorlijk te keer, wat een storm!
Het was zo erg dat er diverse elektriciteitspalen zijn gesneuveld, met als gevolg dat vanaf 4 uur in de nacht alles pikdonker was, er was geen stroom meer, en dat duurde zo'n 14 uur. Pas 's-avonds om een uur of 6 was het euvel verholpen.
Jullie begrijpen dat Boy vreselijk bang was dat er geen koud bier verkrijgbaar zou zijn, maar overdag verbleven wij nog steeds aan de swimming pool van het chique Mercure Hotel, en daar hadden ze een eigen aggregaat, dus stroom, licht en koude drankjes in overvloed! (Inmiddels gaan we al ruim een week elke dag met de scooter naar Klong Kloi Beach, het zeewater/Oceaanwater is veel warmer dan het water van de swimming pool van het Mercure!).

Even iets anders: Ons hutje werd in het begin slechts na een aantal dagen schoongemaakt en het beddegoed en de handdoeken ververst. De dame die daar voor zorgt, gaven we na deze klus een fooitje. Met als gevolg (jullie raden het waarschijnlijk al): de frequentie van het verschonen werd wat opgevoerd, want elke keer als zij de boel ververst had, kreeg ze van ons dat fooitje. Dus waar ooit eens na een dag of vier, vijf de boel verschoond werd, wordt dat nu steevast om de dag gedaan! Ach, we blijven die fooien geven want het is wel prettig om zo vaak in een schone hut te stappen. Grappige bijkomstigheid is dat de dame in kwestie zich een beetje genoodzaakt voelt om nog wat extra's te doen voor die fooi, dus ze heeft de gewoonte ontwikkeld om ons wat eetbaars te geven op de dagen dat ze die fooi krijgt. Soms valt dat niet mee: zo kregen we een keer een aantal gekookte bananen, dat waren keiharde krengen geworden, maar aangezien zij ook onze vuilnis afvoert moesten we wat we niet opaten, op slinkse wijze elders kwijt zien te raken want we wilden haar niet voor het hoofd stoten door te laten merken dat we haar "lekkernij" niet hadden genuttigd....
Maar vaak is het ook wel lekker: een zoet Thais toetje, of heerlijke Thaise vruchten die wij nog niet kenden, of gefrituurde gepanneerde varkensoren (heerlijk!) en één keer kreeg "pappa" (= Boy) een grote fles bier (weliswaar van een onbekend merk maar hij smaakte heerlijk!).

Het is hier wel net "De stille kracht": we hebben de indruk dat elke move die we maken bekend is. Zo ging Boy een keer met een zak wasgoed op weg naar een adres waar gewassen werd, maar hij was nauwelijks de deur uit of er klonk luid "pappa!!!!" en daar stond de schoonmaakdame, klaar om het wasgoed in ontvangst te nemen. Want ja, wassen doet ze ook, en goed, en voordelig, dus ach..... 30 THB (= 66 cent) de kilo, waar hebben we het over....

Ons favoriete restaurantje, de Coconut Bar, nodigde ons uit om op de ochtend van 28 januari om een uur of 8 in de buurt van de Happy Turtle te komen want er zou daar ergens dichtbij een bruiloft plaatsvinden van een familielid. We waren het eigenlijk al weer vergeten maar het toeval wilde dat we die ochtend gingen ontbijten bij de Happy Turtle, en daar tegenover was wat kabaal: een kleine menigte Thai had zich daar verzameld, sommigen op z'n paasbest gekleed, velen met een grote fles bier in de hand (sommige whisky, 8 uur 's-morgens, da's pas feesten!). Wij erbij en zo liepen we allemaal de heuvel op, onderweg werd wat vuurwerk afgestoken, en ergens halverwege de heuvel was een podium opgericht en daarnaast bevond zich een pleintje waar allemaal stoelen waren neergezet en een buffet was ingericht. De Thai hadden allemaal ook eten bij zich dat op dat podium werd neergezet, dat was voor het bruidspaar. Bruid en bruidegom zaten in een tentje op het podium, en iedereen (wij ook dus) kon ze "feliciteren" door bij beiden een wit koordje om de pols te binden (dat gaf geluk) en wat geld in de pot die bij hun stond te deponeren. Al met al wel een bijzondere gebeurtenis, leuk om eens mee te maken!

En zo gaat het leven zijn gangetje, we scooteren naar ons heerlijke bounty strand en lezen ons suf, onder het genot van een hapje en een drankje. Tot de volgende keer!

Naschrift: er zijn problemen met het uploaden van foto's, die komen dus later, excuses voor het ongemak!

• 29 Januari 2014 - 20:25

Lot Laan En Vince :

Wat een spannende dingen maken jullie mee!

X

• 30 Januari 2014 - 02:14

Cisca:

Ik hoor het al. De vakantie verloopt opperbest. Oké, die storm was minder. Maar het Mercure hotel met eigen aggregaat maakte veel goed.
    Ik zie jullie al tuffen op de scooter, angstvallig de gekookte, taaie bananen tussen jullie in geklemd, om ze ergens te droppen.

Hier is niet veel te melden. Zo'n 5 dagen geleden vielen in Groningen de eerste sneeuwvlokjes. Niet echt spectaculair. Verder valt de kou hier ook wel mee.

Vandaag een mooie bos rozen gekregen van Peter. En het is nog geen Valentijnsdag. Lief hè!

Geniet maar weer verder van het zonnige leven, het lezen van het zoveelste boek, het nuttigen van voldoende voedsel èn koude drankjes.
    Doe kikker, op of onder de wasbak de groeten.

• 01 Februari 2014 - 00:42

Cisca:

Oh, lekker, die varkenskop van marsepein.

• 02 Februari 2014 - 14:05

Wilhelmien En Boy:

Cisca ben je in de war vanwege de spuiten voor jullie verre reis naar Indonesië? Daar zullen jullie ongetwijfeld mee gaan maken dat dergelijke varkenskoppen alles behalve van marsepein zijn!
    We hebben ze zelfs zien hangen in winkels in Shanghai waar de dikke, vette varkenskoppen volledig plat geslagen waren en vacuüm getrokken zodat ze als een pannenkoekje makkelijk te vervoeren waren in een plastic zakje!
    Marsepeinen varkenskopjes krijg je alleen met Sinterklaas in Nederland.
    Overigens is het fenomeen marsepein geheel onbekend in Thailand. Cultuur verschil, duhhhh.
    Hahahahahahahaha

• 04 Februari 2014 - 20:55

Noonk Nickela:

Zo zo, sjoen foto's huur!

Leuk dat jullie al 2 bruiloften hebben mogen mee maken! Zat daar ook een open bar bij??

Goed om te horen dat dankzij de storm de aggregaat aanwezig was om de Changs koud te houden!

Gaan jullie nog snorkelen?? daar zou ik nu wel zin in hebben..

Veel plezier nog en Cheers!

• 07 Februari 2014 - 12:33

Wilhelmien En Boy:

Geen open bar, wel een open buffet!
    Snorkelen? Denk het niet, hebben we al zo vaak gedaan.......we zwemmen momenteel wel enkele keren per dag in de Golf van Thailand, heerlijk lauw water!

• 10 Februari 2014 - 13:34

Noon Nickela:

Ahaaa, gaan jullie ook weer olifanten rijden of is dat ook al weer de zoveelste keer??

• 10 Februari 2014 - 13:34

Noon Nickela:

• 12 Februari 2014 - 16:48

Jo En Marianne:

Wat fijn dat jullie zulke gezellige en leuke dingen meemaken! Zonder stroom iets minder natuurlijk maar ja daarvoor zit je in Azie! We krijgen ook weer zin om naar Thailand te gaan!! Hihi het wordt wel moeilijk om te beslissen hier is het ook geweldig in Goa waar we nu zitten te relaxen de laatste 5 weken! Enfin thuis maar alles op een rijtje zetten voordat we iets boeken. En jullie? Weten jullie het al voor volgend jaar? Hebben jullie een visum voor 2 maanden?( on arrival??) In Noord Goa stikt het ook van de Russen geen aanrader om daarheen tegaan.Wij zitten meer naar het zuiden en de paar Russen die hier zitten zijn rustig.
    We wensen jullie nog een hele fijne tijd en geniet maar lekker!!
    Tot ziens in MaastrichtXXXX

• 14 Februari 2014 - 12:34

Charlotte:

Hoi!

Tijd voor een nieuw verhaaltje.. want ook jullie kunnen jammer genoeg een verhaal schijven over breuken.

Vakantie gaat snel. 2 maanden is ook lang zat toch :)

X Lot

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Thailand 2014

Hallo lieve mensen,
Eindelijk een eerste verslagje van onze "overwintering" in Thailand. Eigenlijk waren we van plan om in Vietnam te beginnen en zo via Cambodja af te zakken naar Thailand, maar vanwege de miniscus/knie van Wilhelmientje doen we het kalm aan en zijn rechtstreeks naar Koh Chang gereisd.

Om lekker relaxed van start te kunnen gaan hebben we op ons dooie gemak in het IBIS Schiphol hotel overnacht. Met twee krukken lopen is vervelend, maar het heeft ook verrassend veel voordelen. In Ibis kregen we meteen al een kamer gelijkvloers vlakbij de balie-bar-toko zodat alles gemqakkelijk bereikbaar was. Normaliter word je ergens op de 3e of -tigste verdieping neergepoot.

De volgende dag op Schiphol inchecken was ook anders dan anders. Gebruik makend van de rolstoelen die daar klaar staan zoals de karretjes voor de koffers, kwamen we terecht in een speciale behandelingsprocedure die er op neerkomt dat je gezien wordt als een VIP of business-class passenger. Er kwam speciaal een KLM
vertegenwoordigster, die ook weer een rolstoel bij haar had, en speciaal opgeroepen was om Wilhelmientje tot in het vliegtuig te begeleiden! En dit alles VOORDAT de business class people aan boord mochten gaan! We waren de eersten aan boord!

We hadden zelf online onze plaatsen uitgekozen, maar eenmaal aan boord kwam voor ons een veel betere optie vrij, die onmiddellijk door bijna iedereen geclaimed werd.
Ik hoefde maar te wijzen op de stokken en memoreren dat mijn vrouw met haar linkerbeen beslist helemaal gestrekt moest reizen, en bingo! We hadden helemaal vooraan, aan het linker gangpad, twee hele mooie plaatsen met verrassends veel beenruimte!

Het thuisfront had inmiddels bedacht dat we bij aankomst in Bangkok toch ook wel een rolstoel nodig zouden hebben, dus een paar telefoontjes hebben dat geregeld. Zelf hadden we ook op een gegeven moment op aanraden van het thuisfront actie op dit terrein ondernomen, niet wetende dat dat al automatisch door het luchthavenpersoneel op Schiphol geregeld was. Wel een chique gezicht hoor, als je in Bangkok aankomt en voordat je het vliegtuig helemaal uit bent, ziet dat er drie rolstoelen voor je klaar staan!

In Bangkok hebben we niet moeilijk gedaan, we zijn gewoon in een taxi gestapt en onze eindbestemming op Koh Chang opgegeven, een rit van 6 uur, maar in Thailand is dat geen probleem. Big money!!!! noemen ze dat. En dan hebben we het over een rit die uiteindelijk 7 uur duurde, en omgerekend iets van 88 euro kostte! Kom daar in Nederland maar eens om, toch?

Bij onze bestemming bleek niet alleen dat er nog cottages vrij waren, maar zelfs die ene, waar we de eerste keer, en daarna bij gelegenheid ook nog vaker verbleven, nog vrij was. Heerlijk!

Meestal huren we meteen een scootertje om ons vrijelijk over het eiland te kunnen begeven, maar ja, de eerste paar weken is het rust geblazen, dus hebben we direct een abonnement genomen bij het chique Mercure hotel fitness centrum (3000 THB per maand per persoon), zodat we dagelijks aan de swimming pool liggen en ons laten verwennen.

Bij aankomst bij ons favoriete resort (Bailan View Resort) bleek er tot onze verrassing nog redelijk veel cottages vrij te zijn, ook die ene die we de allereerste keer hadden en onze absolute voorkeur heeft: kamer met veel ramen, airco en ventilator, badkamer met Europees toilet en warm water, etc.
De dame die dat beheert op dit moment hield een kaartje op waarop stond dat die kamer 1200 THB (= 26,40 euro) per nacht moest kosten. We hebben haar snel uit die droom geholpen door haar te verzekeren dat we vrienden waren van de "Big Boss", dat we ooit zijn eerste huurders waren, en dat we niet voor 1 nachtje kwamen maar om te
beginnen met een volle maand, dus altijd een forse korting kregen. We