Drakensbergen - East London - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu Drakensbergen - East London - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu

Drakensbergen - East London

Door: Wilhelmien en Boy

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien & Boy

31 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Op de safari in het Hluhluwe Umfolozi National Park hebben we geen leeuwen of olifanten gezien, wel kuddes buffels en een grote groep bavianen. Verder ook weer veel zebra's, kudu's, impala's en giraffen.
'sMiddags hebben we een boottocht gemaakt in St.Lucia, waar we krokodillen en nijlpaarden van nabij hebben kunnen gadeslaan.

Nog even over die safari's: ze kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn.....we hoorden onlangs dat een aantal weken geleden een vrouw was aangevallen door een neushoorn. Ze heeft het niet overleefd. Het was wel enigszins haar eigen schuld: ze was uit de jeep gegaan, en dat moet je dus nooit doen: we zitten in een 6-persoons jeep, en zolang we daar in zitten, denken die dieren dat we één groot beest zijn dat groter (en dus sterker) is dan zij, dus ze vallen je niet aan. Zodra je uit de jeep stapt, ben je een individu, een mens, en word je een eenvoudig doelwit of prooi voor ze, ook al omdat ze dat als een bedreiging zien.
Maar ook in die open jeep vlak bij die enorme dieren als neushoorns en olifanten, en zeker leeuwen, krijg je het echt wel spaans benauwd hoor!

Na Kwazulu Natal zijn we door de Vallei der 1000 heuvelen gereden en bereikten we ons hotel aan de voet van de Drakensbergen. Het landschap is hier van een dramatische schoonheid. De volgende dag hebben we een 4x4 excursie over de Sani Pass gemaakt. Die pass ligt op 2865 meter hoogte, we hebben gelunched in de hoogste pub van Afrika, en zijn daarna in Lesotho terecht gekomen, dat is ook weer een apart koninkrijkje. Hup, weer een aantal stempels in ons paspoort.

Boven op die bergen, op bijna 3 kilometer hoogte, zijn we in een hut van de plaatselijke Basotho bevolking geweest. Onvoorstelbaar wat een eenvoud en armoede! De hut was rond, had geen ramen ('swinters is het op die hoogte ruim 20 graden onder nul), er was uiteraard geen electriciteit of stromend water. De deur was op het noorden gebouwd voor het opvangen van zonnewarmte (zuidelijk halfrond; dat zou bij ons dus op het zuiden zijn, noordelijk halfrond). In het midden was een soort kuil waar het vuur brandend gehouden werd, en waarop ze brood bakten, dat smaakte voortreffelijk.
Helaas was het door hen zelf gebrouwen bier niet te zuipen, het was zurig en lauw. Doe mij maar een ijskoud Amsteltje.

Die Basotho's leven van schapenteelt, in dit geval marinoschapen, daar lopen er duizenden van rond.

De volgende dag hebben we zowat de hele dag in de bus gezeten omdat we via de ongerepte Oostkaap op slechte wegen een afstand van 550 kilometer moesten afleggen naar East London. Het landschap was wel de moeite waard: de met riet bedekte ronde hutten van de Xhosa's vormen een kleurrijk decor tegen de achtergrond van de vele groene heuvels.

De Xhosa's zijn Christelijk, maar daarnaast ook nog heel bijgelovig: hun hutten zijn rond omdat ze geen hoeken mogen hebben: in hoekjes kunnen boze geesten zich verstoppen en dat kan heel veel narigheid geven!

Onderweg zijn we ook nog in Qunu geweest, het geboortedorp van Nelson Mandela, waar we het aan hem gewijde museum hebben bezocht. Hij woont tegenwoordig weer in dit dorp, we hebben zijn huidige optrekje van buiten gezien, hij heeft nu meer ruimte dan toentertijd op het Robbeneiland....

Aan het eind van de dag kwamen we eindelijk aan in het schitterende kustgebied, de "Wild Coast" in de omgeving van East London. Hier verblijven we in een prachtig resort aan het strand, vandaag hebben we een vrije stranddag, heerlijk!

De foto's komen er aan, even geduld a.u.b.

• 31 Januari 2013 - 16:20

Lot En Lana:

Ik ben benieuwd naar de foto's. Jullie hebben er 150 bij als het goed is.

XX

• 31 Januari 2013 - 17:12

Fem :

Ik ben ook benieuwd...:-)

• 01 Februari 2013 - 01:59

Nick:

Damn, wat mag dat wel allemaal niet kosten?? Klinkt allemaal zeer de moeite waard! Kunnen jullie een tijgervelletje meenemen??

• 01 Februari 2013 - 12:44

G:

Boy,

Maak je nou niet zo druk om al dat gevaar!
    1) Je bent de nog veel gevaarlijkere jungle van Amsterdam gewend!
    2) Een leeuw valt in het niets bij een ouwe kroegtijger!
    3) Mocht je toch niet winnen, kun je er nog altijd als een haas vandoor!

Hele fijne vakantie nog!!!

• 02 Februari 2013 - 20:55

Jorrit:

Mooie verhalen! Maar dat van die geesten in de hoeken van vierkante hutjes klopt niet hoor, ik zag laatst op tv (bij Metropolis, leuk programma over mensen van over de hele wereld) dat ze bij veel Afrikaanse stammen ronde hutjes bouwen omdat de wind dan geen vat krijgt op zo'n hutje.

• 03 Februari 2013 - 06:30

Nick:

Zullen wel veel mensen op t verkeerde pad komen op die manier, die hebben vroeger natuurlijk nooit in de hoek hoeven te staan.....

Technical question; waar laat je al die vierkante kratten in een ronde hut?

• 03 Februari 2013 - 10:00

Jongens jongens,

Wat een geweldige reis is dit.
    Schitterende foto's ook. Ik dacht trouwens altijd dat het nijlpaard in de Big Five zat, but I was wrong!
    Wist je trouwens dat het Basotho stamhoofd nadat hij zijn magische bierbrouwsel heeft gemaakt, naakt, een vier uur durende rituele dans eromheen doet, waardoor hij zo erg moet pissen dat hij zijn behoefte maar in die ketel bier doet. Dat verklaart waarschijnlijk de smaak. Smakelijk!
    Geniet nog van jullie 12 daagjes en ik kan niet wachten om al jullie foto's te bewonderen bij thuiskomst.
    Groetjes Vincent

• 03 Februari 2013 - 10:04

Vincent:

Ps. Nick, ze hebben daar ronde kratten

• 03 Februari 2013 - 20:01

Lot En Kleintje Lana :

Whaa vette foto's. Echt weer een super ervaring. Zuid-Afrika staat nu ook op mijn lijstje. Snap eigenlijk niet dat ik er nog nooit geweest ben.

Ook wij hebben een vakantie geboekt. We gaan met mini-laan naar Griekenland. All inclusive op Kos. De zomerjurkjes hangen al in de kast.

Geniet geniet en geniet

Xx

• 04 Februari 2013 - 03:07

Nick:

Question; waar laat je al die vierkante kratten in een ronde hut?

Answer: Gewoen in den ieskas jong!

• 04 Februari 2013 - 11:07

Ronde ieskast

• 06 Februari 2013 - 00:04

Cisca:

Ahhh. Ik zie Lana al liggen. Zomerjurkje aan, zonnebril op, glaasje melk met een rietje, speen in de mond, genietend op het strand. HEERLIJK!

Maar onze Boppers in Z- Afrika genieten ook met volle teugen, ook al was het bier pislauw.
    Mooie foto's trouwens. Heel, heel mooi.
    De tijd vliegt. Dus we wensen jullie nog een plezante voortzetting van dit avontuur.

Liefs.

• 06 Februari 2013 - 03:13

Nick:

Goeiesmorgens! Nog nieuws uit Aflika?? Veel nederlanders/ nederlands sprekenden tegengekomen? Kwam laats met mijn zatte kop een groepje van vier zuid afrikaaners tegen, was niet normaal. Snapte er geen fuck van, ik kon 3 kwart gewoon verstaan. Zoe broen woare ze gaaroets neet! Lache man.

Nie me die bami gaan koke nie boy?

• 07 Februari 2013 - 11:16

Lot:

Nog maar n weekje en dan zijn jullie weer thuis! Time flies

Xx

• 07 Februari 2013 - 12:11

G:

Hebben jullie al geregeld hoe jullie terug komen?
    Wanneer komen jullie precies terug en hoe komen jullie van het vliegveld naar huis?
    Fijne vakantie nog!

• 07 Februari 2013 - 21:05

Mam:

Hoi G'tje, thanks voor je bezorgdheid.
    We hebben nog niets geregeld, we komen donderdag 14 februari om 10.00 uur aan op Schiphol en dan hangt het er vanaf of we de trein naar Maastricht kunnen nemen, of dat de bagage (en wij dus ook) door moeten naar Brussel.
    We gaan in beide gevallen gewoon met de trein, want we reizen lekker overdag en hebben de tijd!

We smsén wel als we geland zijn.