De Kiwi's zijn bruin gebakken! - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu De Kiwi's zijn bruin gebakken! - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu

De Kiwi's zijn bruin gebakken!

Door: WilhelmienenBoy

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien & Boy

08 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hi everybody,

Even een nieuw verslag, hoewel we daar eigenlijk geen tijd voor hebben ha ha. We leggen namelijk heel wat kilometertjes af, en rennen/rijden van hot naar haar oftewel van noord naar zuid.
Na Napier en Lake Taupo zijn we naar Wellington gereden, waar we de ferry naar het Zuidereiland hebben genomen.
Wellington is een hele leuke stad, met heel veel terrasjes, café's, en winkels aan een mooie haven met een strand. Het was daar wel vrij winderig, maar de zon scheen en we hebben aan het strand gelegen en het museum Te Papa bezocht.
De overtocht ging voorspoedig en duurde drie en een half uur. De eerste nacht op het Zuidereiland hebben we in Picton doorgebracht, een klein dorpje.
Daarna zijn we naar Nelson gereden, een klein stadje. Daar hebben we 'savonds lekker vis gegeten op een terras, en zijn we doorgezakt met twee andere Nederlanders die we al eerder in Auckland op het vliegveld waren tegengekomen. Zij hadden een sabbatical opgenomen en maakten een wereldreis van een half jaar (Antarctica, Zuid-Amerika, NZ, Australië en zo). Waarschijnlijk komen we ze weer tergen in Australië ha ha.
Na Nelson zijn we doorgereden en via de Queen Charlotte Road hebben we de Malborough Sounds gezien, meren en bergen en zijn naar Takaka gereden. Onderweg kwamen we bij een prachtig strand terecht, Kaiteriteri, een schitterend mooi strand, een soort van blue lagoon, waar het heerlijk zwemmen was.
Daarna ging de tocht naar het Abel Tasman National Park, we zouden van daar langs de westkust trekken, maar het weer was daar zo slecht dat we doorgestoken zijn naar de oostkust, naar Kaikoura,en daar hebben we iets heel bijzonders meegemaakt: we zijn met een helicopter walvissen gaan spotten, en hebben inderdaad boven een sperm whale (=potvis), één van de grootste walvissoorten gevlogen, prachtig om boven zo'n beest te vliegen met een chopper! (zie video).
Ook een paar scholen dolfijnen hebben we vanuit de lucht bekeken, geweldig!
De avond in Kaikoura hebben we gezellig wijn zitten drinken met twee Nieuwzeelandse stellen en een Franse jongen, een Braziliaanse jongen en een Oostenrijkse jongen. De echte Kiwi's hadden zelf wijn gemaakt, die goed te drinken was. Zes flessen hadde ze bij zich, die zijn opgegaan en als tegenprestatie hebben we nog twee flessen bij de liquor store gehaald en die soldaat gemaakt. Één van die Kiwi's kwam nog aanzetten met en paar flessen Corona, dus het was heel gezellig. We hebben daar ook gebarbecued en in een jacouzie gelegen.
Na Kaikoura zijn we naar Timaru afgereisd, en dat was een hele hete dag, bij aankomst was het daar 43 graden, dat hadden ze daar nog nooit meegemaakt! Pretty hot I can assure you, mate!
Maar die nacht heeft het daar gestormd en ontzettend hard geregend, de volgende dag was het nog maar 18 graden!
Timaru was verder niet zo bijzonder, dus wij naar Dunedin, een oud stadje met een heel bijzondere flora en fauna: we hebben daar penguins en zeehonden bekeken en ook nog albatrossen.
De penguins waren er maar een paar, maar het bijzondere was dat we er één uit zee hebben zien komen, ze vissen daar overdag om 'savonds hun jongen te kunnen voederen.
De omgeving is hier overweldigend mooi, bergen, dalen, zee, oude bomen, er is hier zelfs een kasteel, het enige van heel Nieuw Zeeland.
We logeren hier in een Manor, je moet stijl omhoog om de auto te kunnen parkeren, hier in de buurt komt dan ook de steilste straat ter wereld voor!
We gaan weer verder, foto's komen er aan, wordt vervolgd!

• 07 Februari 2011 - 19:45

Fem:

In your face!!

• 07 Februari 2011 - 19:57

Fem:

Dat klinkt allemaal weer super jongens! Ik wil zeker de video vanuit de chopper zien, lijkt me fantastisch!! En van 43• naar 18• is ook erg bijzonder. Zo'n temperatuurverschil kennen we hier niet. En pinguïns? Geweldig!! Ik ben echt jaloers hoor, zit ik hier in A'dam een beetje dufjes in café 't Spuitje, Brand biertjes te drinken in de Pijp, oesters te eten op de Keizersgracht, pfff wat een armoe!! Maar goed, geniet maar voor 10 dan komt het wel goed met deze zielepiet hier in een of andere uithoek van NL

• 07 Februari 2011 - 20:25

Lot:

WAUW SUPER. Jullie dachten wij overtreffen het wel even om vanuit een chopper naar zo'n dikke vette sperm whale te gaan kijken. In diezelfde stad hebben wij dat ook gedaan maar dan eenvoudig vanuit een boot waar iedereen groen/geel op zat of uit kwam. Maar goed verschil moet er blijkbaar zijn.

Tijdens het lezen van het verhaal voel ik de energie en de snelheid waar mee het allemaal gaat. Ik benijd jullie ;)

Ik kan niet wachten op de foto's. Blijf zo doorgaan!! Uitrusten kunnen jullie op Bali.

Geniet geniet...

Love You
    Lot

• 08 Februari 2011 - 05:03

Daphne:

Wel and Boy,

Thank you for the butterflies! Wish you a Happy New Year. Have an awesome trip!

Daphne

• 08 Februari 2011 - 05:06

Goeiesmorgens,

Zijn sinds gisterennacht terug in Shanghai, Hunan was erg leuk. Veel foto's, zal ze zsm uploaden. Even bijkomen. Zal straks ook jullie bericht lezen.

Bij terugkomst vonden we jullie pakketje. Daphne vind het erg mooi :). I quote 'Daanke sjat for mooie gift.'

Veel plezier daar, en bis veurziegtig.
    Nick

• 08 Februari 2011 - 07:20

Nick:

Joarrrrrr Neirrrrrrrrrrr, de awwe vaan us he joarrrrrr.

Sjiek dat jullie zoveel zien en beleven, dat is nog eens iets anders dan thuis he!

Al die plaatsnamen zeggen me niet zo veel, maar valt zeker vast heel veel te zien. De foto's zullen het wel uitwijzen. Hebben ze daar ook wilde hazen by the way?

Looking forward to the pictures mates

• 08 Februari 2011 - 21:10

Yvonne:

Hoi Wilhelmien en Boy,
    Ik hoef niet te vragen of jullie het naar je zin hebben daar in de blue lagoon, dat kunnen we lezen.
    Dat is om jaloers op te worden. We genieten van jullie reisverslagen, we volgen jullie op de voet, dus blijf ze sturen.
    Veel plezier verder.

Yvonne.

• 09 Februari 2011 - 06:23

Mam:

Lot, zaten jullie toevallig ook in de Te Anau Lakeview Holliday Park? Is dat de wei waar je je arm hebt gebroken. Zeg het maar dan geef ik die wei nog een opdonder.

• 09 Februari 2011 - 12:30

Lot:

Ja haha dat is inderdaad dezelfde wei. Wel een prachtig uitzicht he toen ik daar onderuit ging :)

Verdorie wat een super mooie foto's!!!

En met de WICKED busjes voelde ik me alleen nog maar meer ellendig worden. Wtf are we doing here?!???! HEIMWEE...

Wat een coole exemplaren zijn dat!!

Nieuw-Zeeland het lijkt wel heaven!!

Enjoy..

• 09 Februari 2011 - 15:23

Nick:

Sjoen foto's, zou het ook wel eens willen zien. zo'n lucht zie je hier niet..

Hoe reageren die kiwi's op nederlanders?

• 10 Februari 2011 - 01:39

Skiwi:

Jongens jongens,

Wat een avonturen weer. En wat een foto's weer. Het zou trouwens echt heel toevallig zijn als jullie onze goeie ouwe EMO tegen zouden komen ergens. Zucht....
    Heimwee.
    Ik vind het heel leuk om te lezen dat jullie zoveel ondernemen. Ga zo door, want wat Charlotte ook al zei, uitrusten kunnen jullie nog lang genoeg op Bali ;)

Heel veel plezier

gr. Vincent

• 11 Februari 2011 - 09:48

Wilhelmien:

Wisten jullie dat:
    -de zon hier van rechts naar links gaat
    -de hortensia zoveel voorkomt dat ik
    denk dat het de nationale bloem is
    -de kinderen hier heel veel op van die
    stepjes spelen
    -de schoolkinderen iin uniform rond-
    lopen
    -de Haas op het moment Oranjeboom
    bier drinkt
    -dat we vanmiddag euroshopper van
    A.H. in de rekken zaken liggen, hagel-
    slag, King, lakrisal, muisjes etc.
    -dat ze hier links rijden
    -dat de Haas alweer 11 boekjes ge-
    scoord heeft
    -dat hier heel veel 2e handswinkeltjes
    zijn
    -dat 1 liter unleaded 91, 2 dollar kost
    -dat ze hier veel muffins eten
    -dat winkels ergens tussen 10 en half
    11 open gaan en dan rond 5 uur weer
    gesloten zijn
    -dat er in januari een aardebeving in
    Christchurch is geweest en dat ze
    doodmoe zijn van alle naschokken
    -dat we momenteel in Christchurch
    zijn
    -dat ik nu ga slapen.

• 12 Februari 2011 - 00:57

Wist je dat..

het mij heel erg sterk lijkt dat unleaded per liter 91,2 dollar kost.

niet de hortensia maar de kowhai de nationale bloem van NZ is en de zilvervaren het nationale embleem!!

Kom op zeg wel een beetje kennis hebben he van dit prachtige land!!

:) Have Fun!!

• 12 Februari 2011 - 03:13

Boy De Kiwi:

Ha ha, die Lot! Je weet toch dat de benzine hier unleaded 91 heet ipv unleaded 95 bij ons?
    Dus bedoeld wordt: een liter unleaded 91 kost 2 dollar, en dat is een stuk goedkoper dan bij ons!
    Verder zie je zo ontzettend veel Hortensia's (of Hortensia look alikes) dat het LIJKT alsof dat de nationale bloem is, maar dat is het natuurlijk niet.
    We weten nu echt al heel veel van dit mooie land, don't you worry!
    Greetings from a very sunny Christchurch.
    En nog wat wist je dat de Maori's oorspronkelijk uit Polynesië komen en dat als er een waskraantje is met twee knoppen, de warme knop rechts zit en de koude links?
    En volgens mij is het nationale geluid hier, het geluid van de krekel, haha.
    En dat de possums geen natuurlijke vijand hebben, dus vandaag of morgen vieren ze hier het jaar van de possum, i.p.v. de knien.
    Dit was mam, als me nog meer te binnen schiet xsal ik het weer noteren.

• 12 Februari 2011 - 05:31

Nick:

Hahahaha ik lig in een deuk, een liter unleaded voor 91,2 dollar is inderdaad erg duur.

Lot, weet je dat een Nokia 3210,5 euro kost hier??? hahaha. Heb je hem al door? grapjeeeee

Welke breedtegraad ligt New Zeeland eigenlijk?? Ben laatst toch maar eens gaan opzoeken, kwam erachter dat Shanghai op dezelfde hoogte als Marokko ligt.... dat verklaar de snikhete zomers en redelijke winters (de slechte isolatie maakt het alleen steenkoud).

De plaats waar Daphne vandaan komt waar we dus vorige weekw aren, ligt evenhoog als het zuidelijkste puntje van marokko, en beetje het land wat daar onder zit. Lekker warm was dat dus vergeleken met Shanghai.

• 12 Februari 2011 - 11:10

ahum whatever...

vertel mij wat over nieuw zeeland

En wat betreft die Maori, dat is voor mij oud nieuws ik bedoel had ik niet al een korte geschiedenisles gegeven op mijn website nog VÓÓR dat wij naar NZ vertrokken.

Zeg en Nick durf je wel vanuit sjiena mij een beetje uit te lachen!!

En Boy niet achteraf weer gaan verdraaien he er stond toch duidelijk 'ik DENK dat dit de nationale bloem is'. Jullie weten dat jullie het denkgedeelte aan geetje moeten overhalen. He's the king....whatever

hahahhahaha baai baai have fun in christchurch

• 12 Februari 2011 - 13:25

G:

Goh eindelijk wat erkenning voor mijn onuitputtelijke waterval van wetenswaardigheden!! Begon zo langzamerhand ook tijd te worden. Vroeg me onderhand al af wat het nut was zoveel te weten maar zoals eerder gezegd whatever.. Probeer jullie verhalen zo min mogelijk te lezen, tot me door te laten dringen zodat als ik eindelijk een keer in NZ ben ik niet het gevoel heb alles al een keer gezien te hebben.. Have fun and byebye

• 14 Februari 2011 - 14:11

Jorrit:

Hier een beetje late reactie van mij (beetje drukke week achter de rug met extra afdelingsmiddag met thema "de Wereld draait door" en een Slipcursus: met een auto met slicks om de achterwielen rondjes draaien over een betonnen baan met water erop: gaaf!).

Wat geweldig weer allemaal! Het begint steeds meer te lijken op de reis door Argentinië, Chili en Uruguay die Marieke en ik najaar 2009 hebben gemaakt. Pinguins, zeehonden, vogels, genoeg natuurgeweld. Alleen: in een helikopter naar walvissen kijken lijkt natuurlijk heel gaaf, maar van zo'n afstand zie je ze toch helemaal niet goed van dichtbij! Kan je beter zoals wij in een bootje op zo'n vijf meter afstand zitten en verder ben ik helemaaaaal niet jaloers... ;-)

Die foto van boy op het strand: was dat een poging om op z'n Ursula Andress' (of Halle Barry) uit de zee op te doemen?! En op een busje met daarop Super Mario en Donkey Kong ga je Nemo niet vinden! ;-)

Geniet rustig verder, wij houden het fort wel hier in Winter Wonderland.

Groetjes, J.

• 15 Februari 2011 - 08:20

Cisca:

Lieve Brownies,

Chapeau!!!
    Jullie hebben het goed voor elkaar. Wat een ondernemend koppel. Niks van weken aan het strand bakken. Nee, jullie reizen er op los.
    Gelukkig wordt de inwendige mens niet vergeten en smeren jullie de keeltjes goed.
    Nieuw Zeeland is prachtig. Maar...

de tijd is rijp om afscheid te nemen. Inmiddels vertoeven jullie in Australie.
    Gisteren was Lot bij mij (lekker pizza gegeten, die Mikel en Vincent hadden klaargemaakt) en we hadden het erover dat de tijd zo ontzettend snel voorbij gaat. Ongelooflijk, dat jullie al een maand de hort op zijn.

Geniet jongens, van elkaar en van het nieuwe, nog relatief jonge land Australie.

Wilhelmientje, voor morgen een hele mooie verjaardag. Laat je lekker verwennen met ontbijt op bed en lots of presents.

Boyke, jij ook een hele fijne verjaardag op de 18de. Hoe oud wordt je dan ook alweer???????? Ha, ha.

Heel veel liefs en een zoen op jullie rechterwang.