De kiwi's zijn droog! - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu De kiwi's zijn droog! - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu

De kiwi's zijn droog!

Door: WilhelmienenBoy

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien & Boy

30 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Napier

Hi everybody,

Na het uiterste noorden zijn we van Paihia naar het Waipoua Forest gereden, want daar zou een boom staan van ongeveer 2000 jaar oud. Dat was inderdaad niet overdreven: 51 meter hoog, met een stam van 13,8 meter omtrek, je weet niet wat je ziet, wat een kanjer!
De hele omgeving is trouwens schitterend, je loopt echt in een regenwoud, het is groener dan groen, en dan nog wel vele verschillende soorten groen, prachtig!

Als je over de Nieuwzeelandse wegen rijdt, zie je onderweg regelmatig roofvogels vliegen, en één keer zat er eentje op de weg en vloog pas op het laatste moment omhoog, met z'n prooi tussen zijn klauwen. Een indrukwekkend gezicht, maar voor je het fototoestel te pakken hebt is de vogel al gevlogen, ha ha.

Verder naar het zuiden gereden en terecht gekomen in Rotorua. Daar hebben we een aantal nachten doorgebracht. Die plaats is wel een beetje populair, dus we konden geen prima overnachtingshostel krijgen, de betere zaten allemaal vol. Kwamen we terecht bij www.cactusjackbackpackers.co.nz dat was een kamertje van ca. 2.00 x 2.20 meter, behoorlijk shabby. Wel een grote keuken en veel toiletten, maar ja, we hadden geen keus. We hebben daar wel een leuk evenement geboekt voor de avond: we zijn naar een Maori village geweest, waar we een Maori cultural performance hebben bijgewoond, heel interessant. Dat was inclusief een echte Maori maaltijd, de zogeheten Hangi meal, dat in de grond wordt bereid (soort van ondergrondse kleibarbecue), heel lekker en speciaal.
Voor 26-1 en 27-1 konden we wel een (veel) beter overnachtingsplaats boeken, dus terecht gekomen in www.crankbackpackers.com met zeer ruime kamer voorzien van douche en toilet, lekker luxe even twee dagen bijkomen.

Er zijn hier veel vulkanen en geysers, we hebben de bekendste bezocht, de lady Knox geyser, die spuit elke ochtend om 10.15 uur een flinke straal heet water 20 meter de lucht in.
De laatste grote vulkaanuitbarsting dateert van 1886, en het is zeker dat er nog meer uitbarstingen zullen volgen, maar wanneer weet niemand. Op sommige plaatsen in dat stadje ruikt het naar bedorven eieren, dat zijn dan de zwavelrijke hete bronnen die hier en daar uit de grond stomen.

De natuur hier is overweldigend mooi, dennebossen op de heuvels, sneeuw op de bergen en in de dalen palmbomen, niet normaal meer!

In het Rotorua Museum of Arts and History zaten we met z'n tweetjes in een klein bioscoopje naar historische filmbeelden te kijken, toen plotseling de bank waarop we zaten, begon te rammelen en bewegen en heen en weer te schudden, we schrokken ons rot. Het was een heel waarheidsgetrouw effect om de aardbeving van 1886 als het ware mee te kunnen maken!

Naderhand kwamen we bij een supermarkt toevallig in gesprek met een vrouw uit Heerlen, die al heel lang in Nieuw Zeeland woont. Ze was in 1954 met haar ouders en 5 broers geëmigreerd en vond het leuk om weer eens Limburgs te horen. We hebben nog even thee bij haar thuis gedronken en zo de gelegenheid gehad om eens een echt Nieuw Zeelands huisje van binnen te bekijken.

Na Rotorua zijn we naar Taupo gereden, en hebben een boottocht gemaakt op Lake Taupo. Via de omgeving van Tongariro National Park,(kwamen we in gesprek met iemand uit Scheulder, haha) waar we door de regen niet de berg Mt Ngauruhoe hebben kunnen bezoeken die als Mt Doom in "The lord of the rings" voorkomt, zijn we naar Napier afgereisd, dat ligt aan het strand van de Pacific en staat boordevol Art Deco gebouwtjes omdat het na een aardbeving in de jaren '30 weer is opgebouwd.

Gelukkig is het inmiddels schitterend weer geworden, strak blauwe lucht, veel zon en ruim 25 graden, dus straks gaan we lekker bruin worden aan het strand. En jawel we worden op onze wenken bediend, er is momenteel een rommelmarkt op de Marine boulevard, en ze hebben ook vreettentjes met bami.

  • 30 Januari 2011 - 00:11

    Lot:

    Die boottocht op Lake Taupo hebben wij niet gedaan maar wel hadden wij een privéstandplaats met onze emo op nog geen 2 meter van het meer af en keken wij uit over dit mooie meer. Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen :)

    Wat leuk!! Ik ben benieuwd naar de foto's.

    Fijn dat het weer ook mee zit. Geniet geniet

    X

  • 30 Januari 2011 - 09:22

    Cisca:

    Lieve Kiwi's,

    Ja, ik lees het dit maal goed: "de Kiwi's zijn droog!"

    Gelukkig STAAN jullie niet droog.

    Wat een prachtig verhaal. Ik geniet met volle teugen van elk verslag. In Napier zou ik graag de Art Deco huisjes willen bewonderen.

    In het Rotorua Museum of Arts and History zitten jullie moederziel alleen en beleven daar plotseling het effect van een aardbeving. Gelukkig zitten jullie op zachte banken, zodat de bottems niet beurs konden shaken.

    In Nederland was het gisteren aangenaam weer met zon. Tenminste, als je binnen zat. Buiten was het vrij guur, maar in vergelijking met de afgelopen dagen mogen we niet klagen.

    Over enkele weken krijgt onze keuken zijn tweede opknapbeurt en wordt een nieuwe keukenwand geplaatst. Daarna zal ik de verfroller ter hand nemen en zie daar, onze keuken lacht ons dan weer tegemoet.

    Als jullie, over enige maanden, weer geacclimatiseerd zijn in ons eigen kippenlandje, trakteer ik op een onvervalste dis van Cis oftewel, een uitgebreide Indische rijsttafel, om zo met jullie onze niewe keuken in te luiden.

    Ik zou zeggen, geniet , een dikke poen op jullie voorhoofd en tot mails

  • 30 Januari 2011 - 11:13

    Jorrit:

    Wat een mooie verhalen en fotos' weer! Ik hoop niet dat jullie blasé worden met al dat natuurgeweld en gaan zeggen wat Ronald Reagan eens zei: "If you've seen one tree, you've seen them all".

    Trouwens: die truuc met dat bewegende bankje kan je als je terug in Nederland heimwee hebt in de Efteling in Villa Volta bezoeken (ok, daar lijkt het bankje over de kop te gaan, maar net zo verrassend).

    Over dat filmpje: is dat een als Maori geschminckte Boy die niet op tijd zijn eerste biertje kreeg? ;-)

    Zonder gekheid: veel plezier en op naar het volgende verslag!

    Groetjes, J.

  • 30 Januari 2011 - 12:50

    Fem:

    Wat mooi allemaal. Mooie verhalen en een mooi land, wat wil je nog meer. Lijkt alsof jullie weer helemaal in jullie element zijn dus daar ben ik hartstikke blij mee! Hier gaat alles goed. Ik ben zelf een paar daagjes grieperig geweest, maar nu gaat het weer beter. Dinsdag begin ik bij UWV Amsterdam dus dat is ook prima! Enige nadeel is dat we geen parkeerplekken hebben dus hoogstwaarschijnlijk zal ik met het openbaar vervoer gaan. Ik heb 't net even opgezocht en het duurt zo'n 40 minuten met bus/tram dus erg veel tijd win ik er niet mee. Misschien dat ik toch maar moet gaan uitvogelen hoe ik er met de fiets kom zodat ik op droge dagen lekker kan gaan fietsen. Is ook beter natuurlijk. Verder heb ik dit weekend een opbergkast gekocht en in elkaar gezet voor in mijn opberghok. Echt heel fijn, ik heb nu veel meer plek om mijn zooi in kwijt te kunnen. Geetje heeft a.s. week vakantie en komt vanaf morgen Emsterdem onveilig maken. Ik hoop dat hij zichzelf een beetje kan vermaken want zowel ik als Inja moeten gewoon werken. Maar aangezien G het enorm druk heeft gehad de afgelopen...uhmmm....28 jaar, zal hij wel heel veel gaan bijslapen ;-)!
    Ik hoop dat jullie heel veel meer mooie avonturen gaan beleven, ik kijk in ieder geval uit naar de verhalen en foto's. Have fun banana's. I love you. Kus

  • 30 Januari 2011 - 22:31

    Vincent:

    Hi Kiwi's,

    Wauw, wat een verhalen weer. En prachtige foto's. Geweldig.
    Heel veel plezier verder.
    Ow ja, bij jullie oversteek naar het zuidereiland moeten jullie een stukje marlbourough sounds doen. Heb je geweldig uitzicht over het water. En buiten de ferry kijken naar orka's en dolfijnen.

    Dag Kiwi's

  • 31 Januari 2011 - 02:31

    Nick:

    Hoe kunnen die geysers nou elke dag precies om 10:15 uur afgaan?? Of zit er een kookwekker op???

    Leuk al die verhalen, joarrrrr leuk he joarrrrrr. Kan begrijpen dat iemand uit Heerlen wil emigreren, dus sta er niet zo van versteld. Zult er ook veel Amsterdammers tegen komen..

    Goed om te horen dat er bami te krijgen is.

    Was dat trouwens maar 1 boom van 2000 jaar? Raar dat de andere bomen dan niet zijn blijven staan van toen..

  • 31 Januari 2011 - 04:35

    Wellemien:

    Nou Nick, je hebt volkomen gelijk wat die geyser betreft. Ik had dat ook al aan Boy gevraagd voordat we gingen, aangezien hij altijd alles weet!? Daar zitten dus tussen de 200 a 300 man a raison van 16 NZ dollars te wachten met foto- en filmcamera's en dan komt er een mannetje die gooit dan een stukje zeep in de krater en dan begint die te schuimen en daarna draait volgens mij iemand een flinke tuinslang volle petay, en jawel de geyser spuit het water de lucht in. haha. En wat die boom betreft, daar mocht je niet bij in de buurt komen want hij had maar heel ondiepe wortels(dus kon die omvallen? Of sterven?) Was die misschien van papier machee?

    Nick, Boy hier: geloof me of niet, maar er zijn mensen die meer dan 100 jaar oud worden, en mensen die op hun 20ste al de pijp uit gaan. Ja jong, de krachten der natuur zijn ondoorgrondelijk!

  • 31 Januari 2011 - 04:40

    Boy De Kiwi:

    Ha ha Jorrit, nee, het was een echte Maori, maar hij was heel piisig omdat ik per ongeluk een slok van zijn biertje had genomen, ik dacht dat 't mijn glas was........

  • 01 Februari 2011 - 02:07

    Nick:

    Hoor net dat Elin gisterenavond is bevallen van een zoontje! Sprak haar gister middag nog, en ze verwachtte het vandaag of morgen, maar uiteindelijk toch gisteren gekomen!

    Ik ga er vanmiddag naartoe.
    Meer nieuws volgt...

  • 01 Februari 2011 - 05:28

    Your Momma:

    Och wat een leuk nieuws. Hopelijk is alles goed gegaan. Gefeliciteerd van mij.

  • 01 Februari 2011 - 09:32

    Nick:

    Kom net terug van het ziekenhuis. Alles is goed gegaan, is een keizersnede geworden dus het doet nu nog wel pijn enzo.

    Zoontje is gezond, 50cm, 3310gram, 31 januari om 9:03 uur 's avonds geboren! Hij lijkt veel op Elin.

    Was heel leuk om hem te zien, ik mag 'ganba' zijn. Wat een soort van Chinese variant van peetoom is, maar dan zonder de religieuze of legale verantwoordelijken.

    Jullie krijgen de groeten terug, en bedankt voor de gluckwunschen.

  • 01 Februari 2011 - 13:51

    Lot:

    Haai

    geniet van al het moois op het zuidereiland!!!

    Milford Sounds ook niet vergeten he!! Absoluut meer dan de moeite waard.

    X

  • 02 Februari 2011 - 07:00

    Wel:

    Wat leuk Nick, hij heeft een goed gewicht en lengte. Kon wel een Europees kindje zijn. En wat leuk dat je "ganba"mag zijn. Wat ben ik dan?

  • 02 Februari 2011 - 14:14

    Fem:

    Wie is Elin eigenlijk?

  • 02 Februari 2011 - 14:32

    G:

    Kia ora, Goeiesmorgens...
    Wanneer vertrekken jullie naar Bora-Bora? Wetende dat daar meer de voorkeur naar uitgaat dan al die bergen en mooie natuur en gedoe.. Of is er genoeg keuze en warmte om in NZ aan het strand te liggen?
    Veel plezier nog en Nick gefeliciteerd!! Ka kite anoo, rangimaarie!

  • 05 Februari 2011 - 09:30

    Cisca:

    Dag droge kiwi's,

    Het is vrij winderig in Nederland.

    Vooral aan zee is het stormachtig (7-8). Maar ook hier in het zuiden waaien de toupetjes je rond de oren. Maar de temperatuur is erg zacht. Rond de 10/ 11 °.
    Gisteren lekker sushi gegeten met de kids, Gé, Fem en hun vrienden bij Sashimi in de Helmstraat. De grote tent zat helemaal vol.
    Zeer genoeglijk en errugg lekker.
    Jullie (en Nick) hoorden hier eigenlijk bij te zijn, dus moeten we dit zeker nog eens gezamenlijk over doen.

    Hoe is het bij jullie? Droge of natte voeten? Avonturen of bakken aan het strand?

    Laat maar weer eens horen.

    Daag kinnekes.


  • 05 Februari 2011 - 18:31

    Wilhelmien:

    O, Cisca ik krijg acuut heimwee. Wat gezellig. Ik was gisteren de hele tijd online, maar niemand die ook online kwam, nu snap ik waarom. Veel plezier nog, groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilhelmien & Boy

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 63333

Voorgaande reizen:

11 December 2018 - 28 Februari 2019

Bali, Laos, Thailand 2018-2019

05 December 2016 - 08 Februari 2017

Vietnam, Cambodja, Thailand 2016 2017

02 Januari 2015 - 27 Februari 2015

India 2015

02 Januari 2014 - 02 Maart 2014

Thailand 2014

19 Januari 2013 - 14 Februari 2013

Onze reis naar Zuid-Afrika

10 Januari 2012 - 25 Maart 2012

Onze reis naar Thailand en China

16 Januari 2011 - 17 April 2011

Onze reis naar verre oorden......

Landen bezocht: