De Kiwi's hebben de storm overleeft - Reisverslag uit Ahipara, Nieuw Zeeland van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu De Kiwi's hebben de storm overleeft - Reisverslag uit Ahipara, Nieuw Zeeland van Wilhelmien & Boy - WaarBenJij.nu

De Kiwi's hebben de storm overleeft

Door: WilhelmienenBoy

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien & Boy

22 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Ahipara

Hi everybody,

Die regen was maar tijdelijk, we hebben (20-1) schitterend weer, zon, blauwe lucht, 28 graden, we zitten midden in de zomer.
De jetlag viel bij nader inzien reuze mee, we hebben 'smiddags geslapen, daarna een paar uur op, en waren zo moe dat we 'snachts ook goed konden slapen, dus de volgende ochtend zaten we goed in het kiwi-rhytme.

Het netto aantal vlieguren was inderdaad, Lot, 23,5 uur. Op het vliegveld van Londen moesten we 5 uur wachten, en op het vliegveld van Hong Kong hadden we twee uur extra vertraging omdat er een vogel in één van de Rolls Royce motoren was gevlogen tijdens het landen! Daar hadden we dus veel meer last van gehad kunnen hebben dan alleen maar twee uur vertraging! Nu moesten ze alleen maar die ene motor schoonmaken en, als standaard procedure, ook de andere motoren controleren.

Vanuit ons hostel (www.verandahs.co.nz) hebben we ondertussen Auckland goed kunnen verkennen en zijn o.a. naar het Auckland Museum geweest, het grootste museum van Nieuw Zeeland. Dat is wel lachen hoor, want alles wat ze van historische waarde bij elkaar hebben kunnen sprokkelen is daar te zien. Ze springen van de hak op de tak met die verzamelingen: zo sta je in een zaal vol meubelen en kleding uit de jaren 50 van de vorige eeuw, om vervolgens in de volgende zaal bij de Maori terecht te komen met hun oorlogsschepen en tattoo's, om vervolgens weer bij een zaal te komen vol meubels en kleding uit de neo-classicistische stijl, empire, dan opeens weer Rietveld en daarnaast Bauhaus, dan weer Maori, dan kinderverzamelingen (strips en postzegels e.d.), dan daarboven een verdieping met Natuurlijke Historie, dat is werkelijk ongekend prachtig: kasten vol laden die je open kan trekken waarin je de mooistE vlinders opgeprikt ziet, met daarnaast een kast vol enge spinnen, tarrantula's, vogelspinnen, ga zo maar door, schorpioenen, enorme kevers en torren, etc. etc.
De bovenste verdieping was gewijd aan de oorlogen: WO I en WO II en de "boer wars". Ook foto's van de Holocaust, mnet o.a. een foto van de Amsterdamse Jodenbuurt, de Nieuwmarkt. Enorm interessant allemaal, maar wat een potpourri, we hebben er de hele dag doorgebracht, zoveel bezienswaardigheden zie je niet gauw onder één dak! Ook heel leuk was dat ze kleine winkeltjes hadden nagebouwd uit de beginperiode van Auckland. Heel knus en gezellig.


Donderdag 20-1 hebben we de huurauto opgehaald, een vierdeurs sedan met automaat om het ons gemakkelijk te maken. Is wel behoorlijk wennen, dat links rijden. Ik (Boy) had wel vaker links gereden in Engeland, maar met een Nederlandse auto, dus stuur aan de linkerkant. Dat het stuur nu rechts zit is tot daar aan toe, maar als je in de achteruitkijkspiegel kijkt, zie je de wereld achter je naar rechts geprojecteerd, terwijl je dat anders gewend bent (inderdaad, naar links!).
Ik had in het begin vooral last van de richtingaanwijzer: je bent zo gewend dat als je een bocht naar rechts maakt, dat je met je linkerhand naar boven uithaalt links van het stuur, maar dat moet dus nu andersom, inderdaad, met je rechterhand naar beneden! Telkends als ik een bocht ging maken, vloog de ruitenwisser aan, want die zit aan de linkerkand van het stuur, waar normaliter de richtingaanwijzer zit. Maar het zal wel wennen allemaal.
Onze eerste autotocht ging naar Mount Eden, (goeie tip Lot) een voormalige vulkaan waarvan de krater goed zichtbaar nog te bewonderen valt, een voor de Maories zeer speciale plek. Op de top van Mount Eden heb je een schitterend uitzicht over Auckland, wat een panorama!

Vrijdag 21-1 zijn we uit Auckland vertrokken. Onderweg kwamen we terecht in Puhoi, een piepklein dorpje, gesticht door Bohemians, daar was een "town library" (zie foto) dat was zo schattig, ik denk dat ik meer boeken bezit dan in die hele "stadsbibliotheek" te vinden waren! Maar de sfeer daar was geweldig, de natuur schitterend en heel rustig.
Uiteindelijk zijn we naar Paihia in the Bay of Islands gereden en zijn met de ferry naar het eilandje Russell gevaren, dat is bekend van Melville's Moby Dick. Op de weg naar ons hostel kwamen we langs een bar met Guinness van de tap, wij naar binnen, kwamen met een ander Nederlands stel in gesprek, die kenden de eigenaar en z'n vrouw, ook Nederlanders, enfin, het werd heel gezellig en we zijn dan ook behoorlijk doorgezakt. Wankelend naar ons hostel (www.mousetrap.co.nz) stond er langs de kant van de weg een auto met van erachter, en keiharde, uitstekende bluesmuziek, wij er opaf, bleek het een rijdende Maori snackbar te zijn, dus wij meteen twee Maori-burgers besteld, die we swingend en dansend op de muziek hebben verorberd, die twee Maori's zullen wel gedacht hebben: raar volk, die Hollanders!

Vandaag (zaterdag 22-1) was dan Cape Reinga aan de beurt. Adembenemend mooie omgeving. Hier, in het uiterste noorden van het noordereiland, komt de Pacific Ocean en de Tasmanian Sea bij elkaar. Heel bijzonder om te zien. De Maorie noemen dit the male meets the female. Dit is een ongekend verschijnsel: twee zeeën waarvan de golven elkaar tegemoet komen en over elkaar heen gaan. Amazing. Ook alle planten die daar groeien zijn van zo'n schoonheid. Je moet dit echt met eigen ogen gezien hebben, dat de wereld zo mooi kan zijn.

Terug zijn we naar Ahipara gereden en logeren nu in www.endlesssummer.co.nz. Kamer met uitzicht op zee en voor vanavond een warning voor flinke storm, dus dat wordt spannend.
Die storm schijnt een overblijfsel van een typhoon te zijn en is inmiddels vannacht over ons heen geraasd. Nu zitten we in een enorm zware regenbui. Jammer van dat weer, want we liggen aan het strand, een prachtige plek (www.endlesssummer.co.nz).
Wordt vervolgd.....


  • 22 Januari 2011 - 20:09

    G:

    hebben jullie al enig idee waar jullie 2 februari zitten?

  • 22 Januari 2011 - 20:52

    Lot:

    Wow!! Die foto op MtEden hebben wij ook :D:D:D

    Maarre... we willen natuurlijk wel wat meer foto's dan dit he!!
    Enjoy.
    X

  • 22 Januari 2011 - 21:05

    Ex-kiwi's:

    Zucht...............
    Nog plek over in die auto? Wij (goed linksrijdende chauffeur en uitstekend Nederlands pratende gids) zijn op zoek naar Nederlands Zonnebloemkoppel (charlotte's grapje) om avonturen mee te beleven in NZ.

    We zijn nu alweer benieuwd naar jullie verdere avonturen met bijhorende foto's.
    Veel reisplezier en tot horens.

    Charlotte en Vincent

  • 22 Januari 2011 - 21:19

    Cisca:

    Lieve Kiwi's,

    Het is de goden verzoeken, als je tijdens het rijden steeds de ruitenwisser aan zet. Waarschijnlijk is dat de reden van de enorm zware regenbui die zich nu over jullie uitstort.

    Maar wat een leven zeg. Heerlijk met jullie Sedan door het uitgestrekte Nieuw-Zeeland reizen, museumpje pikken, biertje pakken en lekker doorzakken, een Maori-burger verorberen en in coma de nacht doorbrengen.

    Ja, daar steekt mijn zuurkoolschotel uit de oven maar schril tegen af. Alhoewel hij zéér lekker was en Charlotte en Vincent deden zich ook te goed aan deze winterse kost.

    Rond 21:30 zijn ze huiswaarts getogen.
    Ja, de kids zijn ontroostbaar. Als het kon zouden ze nu nog een vlucht boeken en in jullie voetsporen treden.

    Vandaag heeft het ook hier de hele dag geregend. Het weer is grauw en zeer onaangenaam. De voorspellingen voor de volgende dagen is ook niet gunstig.

    Fijn om zo gauw van jullie te horen. De foto's zijn oké, behalve die van dat dikke, vette mokkel met die 10 poten.

    Enjoy en tot de volgende mail.

  • 23 Januari 2011 - 15:29

    Alice:

    geweldig jullie reisverslag,het is
    of je erbij bent.
    de foto's zijn ook prachtig(ik hoop niet
    dat ik van die vogelspin ga dromen.)
    En dat miseum lachen zeg.
    Ik verheug mij alweer op het volgende
    verslag. liefs Alice

  • 24 Januari 2011 - 02:05

    Nick:

    Leuk dat jullie het zo naar je zin hebben. Jammer dat het zo vaak regent. Maar dat zal wel snel over zijn..

    Ik denk dat de Puhoi Town Library groot genoeg is om de eerste drukken serie van Boy in kwijt te kunnen...

    Hebben jullie al gecontroleerd welke kant het water opdraait??

    Hoop ook eens wat foto's van jullie tweeen te zien, dat is leuk voor straks.

    Shanghai is koud, nieuwe huis is klaar, geverfd en online. Nieuw bericht komt snel.

  • 24 Januari 2011 - 10:22

    Yvonne:

    Hoi Wilhelmien en Boy,
    Wat fantastisch dat we via jullie reisverslagen op de hoogte gehouden worden van het verloop van jullie vakantie. Kunnen we hier in het koude Nederland ook nog een beetje meegenieten.
    Nog veel plezier samen.

    Yvonne

  • 24 Januari 2011 - 12:49

    Lot:

    zie ik het goed?!?!!!! Hebben jullie pindakaas van thuis meegenomen? Zucht... Dat zijn de ergste reizigers :s

  • 24 Januari 2011 - 19:26

    Boy De Kiwi:

    Nee Lot, ik ben met een lege koffer heengegaan en hoop met een volle (vintage paperbacks) weer terug te komen.
    PS: de Nieuwzeelandse pindakaas is veel lekkerder dan de Nederlandse!

  • 24 Januari 2011 - 22:18

    Lot:

    jaja jij met een leeg koffer op vakantie. Je bent uren bezig geweest om je koffer in te ruimen. Koffer in koffer uit koffer in koffer uit koffer open koffer dicht koffer open koffer dicht en ga zo nog maar enkele uren door. Onderbroekje zus of onderbroekje zo.

    Enne... je bent in fucking Nieuw Zeeland en niet op de boekenbeurs waar je boekjes kunt gaan afschaffen. Kijk eens om je heen!

    daaaaaaaaaaaaaaaag

  • 25 Januari 2011 - 12:13

    Cisca:

    Ik dacht, meende, heb gemeend, wilde geloven, was werkelijk in de veronderstelling...dat ik ruimdenkend ben, was of ben geweest. Maar nu ben, was ik werkelijk van mijn geloof gevallen (denk ik).

    Het kan mij werkelijk niks schelen dat kiwi Boy uren en uren nodig had om zijn koffer in te pakken.
    Maar dat hij het onderbroekje van zijn zus heeft meegenomen, gaat me te ver.

    Of begrijp ik het weer niet?!

  • 26 Januari 2011 - 08:15

    Kiwi Boy:

    Ja, dat komt zo: hoe meer ik in mijn koffer duwde, hoe meer ik dacht: heb ik dat wel nodig? Dus ik had tweemaal zoveel tijd nodig om in te pakken, omdat ik wat ik inpakte, ook weer uitpakte. Ben ik nog te volgen? Uiteindelijk heb ik alleen maar onderbroekjes meegenomen, en zo (dus niet zus), de rest koop ik wel ter plekke, want een volle koffer, da's niet handig als je ver en veel reist, teveel gesjouw.
    Maar ik verwacht toch echt in Australië vintage paperbacks tegen te komen die je in heel Europa en de VS niet tegenkomt. Die kan ik natuurlijk als echte boekenafficionado niet laten liggen, of wel soms?

  • 26 Januari 2011 - 08:45

    Jorrit:

    Alles is hier al op gezegd, maar ook van mijn kant: klinkt erg gaaf wat jullie tot nu toe allemaal meemaken en zien. Bizar ook dat je in een museum down under foto's van de Nieuwmarkt tegenkomt.

    Over dat rijden aan de andere kant van de weg in een auto waar alles aan de andere kant zit: laat het Nederlandse systeem los en denk in spiegelbeeld!

    Wel weer heel toevallig dat jullie aan de andere kant van de wereld een snackbar met burgers & blues tegenkomen. Weten jullie zeker dat dat geen dronkemans visioen was?

    Hier in Nederland is alles ok (geen regen), hoewel ik mij de laatste dagen wat slapjes voel vanwege (alweer) een buikgriepje. En ja, ik zal dit keer uit de buurt van jullie allemaal blijven! ;-)

    Groetjes, J.

  • 26 Januari 2011 - 11:34

    Fem:

    Uhmmmmmm ja.....

    Super om jullie verhaal te horen! Het lijkt me heerlijk om zo zonder zorgen aan de andere kant van de wereld op ontdekkingsreis te gaan (of dat nu naar boeken of naar vulkanen is moet je natuurlijk helemaal zelf weten, to each their own ;-).

    Ik ben aan mijn laatste daagjes in Utrecht bezig en daarna eindelijk weer wat later opstaan. Joepie!!!

    Op naar het volgende avontuur!!! Jullie dan :-)

  • 27 Januari 2011 - 02:26

    Nick:

    Boy, vergeet niet nu dat je down under bent, ook je strings lingsom te dragen he!

    Wel, hauw diech he, groeten aan skippy en veurziegtig mit dee ..


  • 27 Januari 2011 - 09:58

    Lot:

    Nick het wordt tijd dat je terug komt naar Nederland. Je Nederlands begint er op achteruit te gaan. Lingsom??

    Ik bedoel, wij zijn toch een foutloos vloeiend sprekende en schrijvende nederlandse familie. Vooral Gee natuurlijk 'alaaf'.

  • 28 Januari 2011 - 02:04

    Nick:

    Ohh ja shit.... bedankt Lot, ik bedoel natuurlijk regsom!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilhelmien & Boy

Actief sinds 15 Jan. 2011
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 63357

Voorgaande reizen:

11 December 2018 - 28 Februari 2019

Bali, Laos, Thailand 2018-2019

05 December 2016 - 08 Februari 2017

Vietnam, Cambodja, Thailand 2016 2017

02 Januari 2015 - 27 Februari 2015

India 2015

02 Januari 2014 - 02 Maart 2014

Thailand 2014

19 Januari 2013 - 14 Februari 2013

Onze reis naar Zuid-Afrika

10 Januari 2012 - 25 Maart 2012

Onze reis naar Thailand en China

16 Januari 2011 - 17 April 2011

Onze reis naar verre oorden......

Landen bezocht: